ගුවන රජ කරන ප්‍රහාරක ගුවන් යානා - 02

ටික දවසකට ඉස්සල්ලා මම මේ ලිපියෙ පළවෙනි කොටස (ගුවන රජ කරන ප්‍රහාරක ගුවන් යානා - 01)ඔයාලට දුන්නා.අද මම කියන්න යන්නේ F-22 Raptor නම් තවත් ප්‍රහාරක යානයක් ගැන.කලින් ලිපියෙ කිව්වා වගේම ගුවන් යානා ශ්‍රේණිකරනයේ පළමු සහ දෙවන ස්ථාන ගැන මත කීපයක් තියෙනවා.ඒ වුනත් බොහෝ ශ්‍රේණිකරනයන් වල මෙම යානාව ඇත්තේ පළමු ස්ථානයේ ය.එම නිසා F-22 Raptor වර්තමානයේ ලොව ප්‍රථම ස්ථානයේ පසුවන ප්‍රහාරක යානය යැයි පැවසුවහොත් එහි වැරැද්දක් නොමැත.මෙම යානාව ඇමෙරිකාවේ Lockheed Martin Aeronautics සමාගමේ තවත් විශිෂ්ඨ නිමැවුමකි..තවද  F-22 Raptor  යානය ඇමෙරිකාවෙන් පිට කිසිම රටකට ලබා දෙන්නේද නැත.එනම් මෙම යානය භාවිතා කරනුයේ ඇමෙරිකානු ගුවන් හමුදාව පමණි

  F-22 Raptor යානය හඳුන්වා දෙන ලද්දේ 2005 වසරේ අවසාන කාර්තුවේ වුවද මෙහි පළමු ගුවන් ගමන සිදු කරන ලද්දේ 1997 වසරේ දී ය.තවද  F-22 Raptor  එක් යානාවක වටිනාකම ඇමෙරිකානු ඩොලර් මිලියන 150ක්(ශ්‍රී ලංකා රුපියල් බිලියන 19.9ක) ක් වේ.

{{{ලංකාවේ අප කොයි කවුරුත්හොඳින් දන්නා වූ කෆීර් යානාවක සම්පූර්ණ වටිනාකම වනුයේ ඇමෙරිකානු ඩොලර් මිලියන 4.5(ශ්‍රී ලංකා රුපියල් මිලියන 602.9)කි.එනම් F-22 Raptor එක් යානයක වටිනාකම කෆීර් යානා 33 ක පමණ වටිනාකමට සමාන වේ. (1000millions=1 billion)}}}

  මේ වන විට F-22 Raptor යානා 195ක් නිශ්පාදනය කර ඇති අතර ඉන් යානා 8ක් යොදා ගන්නේ පරීක්ෂණ කටයුතු සඳහා ය.එනම් දැනට භාවිතයේ ඇත්තේ යානා 187 කි. F-22 Raptor  යානාව Air Superiority (ගුවනේ සිට දියත් කෙරෙන සියලුම ආකාරයේ ප්‍රහාරයන් කළ හැකි) සහ BVR (Beyond Visual Range) හෙවත් Stealth(රේඩාර් සංවේදක වලට හසු නොවී ඉලක්ක වෙත ළඟා විය හැකි),ATF(Advanced Tecnical Fighter)=සංකීර්ණ තාක්ෂණික ප්‍රහාරක යන කාණ්ඩයන් 3 ටම අයත් වේ.දැනට භාවිතයේ ඇති යානා වලින් රේඩාර් සංවේදනයන් වඩාත්ම හොඳින් මග හැරීමට හැකියාව ඇත්තේ  F-22 Raptor යානවට වීමද විශේෂත්වයකි.එමෙන්ම Air Superiority කාණ්ඩයේ යානා වලින් අංක 1 ස්ථානයේ පසුවන්නේද මෙම යානයයි.මෙම යානය Air Superiority කාණ්ඩයට අයත් හෙයින් Air to Air(ගුවනේ සිට ගුවනට),Air to Ground(ගුවනේ සිට ගොඩබිමට),Interceptor(හඹාගොස් පහර දීම),Interdictor(ගුවනෙන් නෙරපා හැරීම),JSF=Joint Strike  Fighting(ඒකාබද්ධ ප්‍රහාර හෙවත් කාණ්ඩ 2කට අයත් යානා 2ක් එක්ව දියත් කරන්නා වූ ප්‍රහාරයන්)ආදී වූ සියලුම ප්‍රහාර දියත් කිරීමේ හැකියාවක් F-22 Raptor යානයට ඇත.

Air Superiority කාණ්ඩයේ යානා අතුරින් බලවත්ම එන්ජින් ඇත්තේද මෙම යානයට යි." Pratt & Whitney F119-PW-100 turbofan" වර්ගයේ එන්ජින් යුගලයක් ඇති මෙම යානාව රාත්තල් 70,000 ක තෙරපුම් හැකියාවක්[70000 lb thrust(35000 lb thrust per each engine)] ඇත.මෙම යානයට අඩි 65000ක උපරිම උසකට ලඟාවිය හැකි වුවද එය අඩි 44000 කට සීමා කර ඇති අතර කිලෝග්‍රෑම් 29300ක බරක් රැගෙන ගුවන් ගත කරවීමට හැකිය.F-22 Raptor  යානයට උන්නතාංශයේදී(at altitude) පැයට කි.මී 2410 ක උපරිම වේගයකින් පියාසර කළ හැකි අතර අමතර ඉන්ධන ටැංකි 2ක් සහිතව කි.මී 2960ක් පියාසර කළ හැකිය.මෙම යානයේ බඳේ පිටතින් කිසිදු අවියක් සවි කර නැත එනම් සියලුම අවි මෙම යානයේ බඳේ ඇති විශේෂ කුටියක ගබඩා කර ඇත.අවි ගබඩා කිරීමේදී සහ ප්‍රහාර දියත් කිරීමේදී පමණක් මෙම කුටිය පිටතට විවර වේ.පිටතින් අවි නොමැති වීම නිසා වාතය මඟින් යානය කෙරේ ඇති කරන ඝර්ෂණය අවම වේ.මෙම යානයේ සුපිරි වේගයට ප්‍රධානම හේතුවද මෙයයි.

මිසයිල 12ක්,වට 480ක උණ්ඩ රැගත් මි.මී 20 (20mm) අධි බල දිගු දුර මැෂින් තුවක්කුවක්(Gatling gun වර්ගයේ),බෝම්බ 10ක් සහ අමතර ඉන්ධන ටැංකි 4 ක් යානයේ සම්පූර්ණ රැඳවුම් ප්‍රමාණය(payload) වේ.

 **(අමතර ඉන්ධන ටැංකි එක් කරන්නේ නම් යානයේ බඳට පිටතින් තටු වලට යටින් සවි කළ යුතුය.එවිට යානයේ වේගය සහ හැසිරවුම් හැකියාව[maneuverability] සැලකිය යුතු ප්‍රතිශතයකින් අඩු වේ)**21 සියවසේ බිහිවූ ප්‍රහාරක යානා අතුරින් ප්‍රථම ස්ථානයේ ඇති යානය ලෙස වර්ග කළ හැකි      F-22 Raptor යානය අනාගතයේ තවත් දශක කිහිපයක්ම ඇමෙරිකාවේ ගුවන් ආධිපත්‍ය පතුරවනු ඇත.

 

මම හිතනවා ඔයාලා මම අද දීපු ලිපියෙනුත් අලුතෙන් මොනවා හරි දෙයක් දැන ගන්න ඇති කියලා .ඔයාලගෙ අදහස් මට ගොඩාක් වටිනවා ඒ නිසා මගේ වෙබ් පිටුවට කැමති නම් Like 1ක් දාලා, ඔයාලගෙ අදහස් කමෙන්ට් එකක් විදිහට දාල යන්නත් අමතක කරන්න එපා.       "ගුවන රජ කරන ප්‍රහාරක ගුවන් යානා - 01 ලිපියට නම් මම බලාපොරොත්තු වුනු තරම් ප්‍රතිචාරයක් තිබුනේ නෑ.ඒ වුනත් ලිපි පෙලක් විදිහට පටන් ගත්තු නිසා "ගුවන රජ කරන ප්‍රහාරක ගුවන් යානා" තවත් ලිපි කීපයක් ඔයාලට දෙන්න බලාපොරොත්තු වෙනවා.ඔයාලා මේ ලිපි මාලාවට ඒ තරම් කැමැත්තක් නැත්නම් ඒකත් කමෙන්ට් 1ක් විදිහට කියන්න.එහෙනම් වෙනත් දවසක වෙනත්  ලිපියකින් නැවත හමු වෙන බලාපොරොත්තුවෙන් අදට මෙතනින් නවතිනවා.

Posted By [NISH]....